LinkedIn er en af de mest populære sociale medier, men modsat mange andre platforme, så er LinkedIn et professionelt medie. Det er derfor også en af de mest effektive platforme til at markedsføre din virksomhed, især hvis du arbejder med B2B marketing.
Så hvis du vil have mere succes med at markedsføre din virksomhed på LinkedIn, så kan du følge disse trin.
Trin 1: Opbyg en stærk virksomhedsprofil
Det første skridt til succesfuld markedsføring på LinkedIn er at opbygge en fyldestgørende og professionel virksomhedsprofil. Sørg for, at virksomhedsbeskrivelsen er skarp på nøgleord og indeholder relevante links. Linksne skal føre til oplagte landesider på hoveddomænet med en tydelig “call-to-action”.
Links fra LinkedIn rangerer højt i Googles søgemaskine. Det er vigtigt at være omhyggelig med valget af links på din virksomhedsside på LinkedIn. En veltilrettelagt tekst, der fokuserer på virksomhedens værdier for potentielle kunder, sammen med relevante links til landingssider, kan være en kilde til generering af leads. Hvis du også tilføjer et relevant billede til din virksomhedsside, vil troværdigheden stige.
Trin 2: Vær aktiv på LinkedIn
Det er vigtigt at være aktiv på LinkedIn for at øge synligheden af din virksomhedsprofil. Kommenter på andres opslag, når du kan byde ind med noget relvant og nyttigt. Der er også forskellige grupper på LinkedIn, hvor brugere sparer, rådgiver og generelt hjælper hinanden. Find nogle grupper, som har potentielle kunder, og kommenter flittigt i grupperne. På denne måde kan din virksomhedsprofil opnå betydelig synlighed, og det vil over tid være muligt at etablere troværdighed og skabe flere forbindelser.
Brug altid billeder i dine annoncer og opdateringer. Ifølge LinkedIn giver opslag med farverige billeder ca. 20% flere klik ift. annoncer og opdateringer, der ikke gør brug af billeder.
Trin 3: Del engagerende indhold
Når virksomhedsprofilen er klar, er det vigtigt at dele engagerende indhold. På denne måde kan du stimulere dine eksisterende forbindelser og samtidig tiltrække nye. Når en person i dit netværk “synes godt om”, deler eller kommenterer en af dine opdateringer, eksponeres personens eget netværk for samme opdatering, og din virksomhed bliver dermed afsender.
Produkter eller ydelser fra virksomheden kan promoveres på produktsiden, som er tilknyttet virksomhedsprofilen, gennem anbefalinger fra eksisterende kunder. Anbefalinger på LinkedIn er meget værdifulde. Ikke bare indikerer de, at virksomheden har kunder, der er tilfredse – de giver også gratis markedsføring, fordi den person som anbefaler din virksomhed eksponerer sit eget netværk for din virksomhedsprofil.
Undersøgelser viser, at 20 opdateringer per måned vil ramme ca. 60% af følgerne i dit netværk. Derfor er det vigtigt at dele engagerende indhold, men det er også vigtigt at være konsistent med din deling. Du kan fx planlægge dine opdateringer på forhånd, så du ved, at der altid er noget nyt og relevant på din profil.
Trin 4: Brug sponsorerede opdateringer eller annoncer
På LinkedIn kan du markedsføre din virksomhed med to forskellige former for annoncering: sponsorerede opdateringer og annoncer, der figurerer i reklamesøjlen i højre side af skærmen. Sponsorerede opdateringer på LinkedIn ligner i høj grad de boostede opslag, man kan lave på Facebook. Du har mulighed for at oprette en opdatering helt fra bunden eller sponsorere allerede eksisterende opdateringer, som måske ikke længere vises i de organiske søgeresultater.
Kun sponsorerede opdateringer vises på alle platforme. Da halvdelen af trafikken til LinkedIn kommer fra mobile enheder, er denne præmis væsentlig at have med i overvejelserne.
Annocerne på LinkedIn udformes i stor udstrækning på samme måde som de sponsorerede statusopdateringer. Dog er annoncer på LinkedIn omkring dobbelt så dyre per tusind visninger som på Facebook. Derfor er annoncer på LinkedIn primært attraktive, hvis en enkelt konvertering er værdifuld for din virksomhed.
Undersøgelser viser, at vi i et bredt omfang er ”blinde” for annoncer i højre side af skærmen (ligesom på Facebook). Derfor mener mange, at annoncer er mindre effektive ift. sponsorerede opdateringer, som optræder i vores ”newsfeed” i flæng med organiske opdateringer.
Trin 5: Målgruppedefinition
Når du har udformet din annonce eller opdatering med en god og lokkende kampagnetekst, skal du definere din målgruppe. Denne del er utrolig vigtig. Målgruppen kan defineres ud fra forskellige parametre, som i nogen grad minder om dem, man segmenterer efter i Facebooks Power Editor.
På LinkedIn kan du målrette din annonce efter geografisk placering, virksomheder, stillingsbetegnelser, skoler, færdigheder, grupper, køn og alder. Når du opbygger din målgruppe efter de nævnte parametre, kan du løbende se, hvor mange personer din målgruppe består af. Det er af afgørende betydning, at du er grundig med at definere din målgruppe så specifikt som muligt. Det skal dog bemærkes, at målgruppen skal indeholde mindst 1000 personer, før du kan sponsere indhold. et indlæg.
Det kan være rigtigt frugtbart at segmentere din målgruppe efter relevante grupper, da der som sagt findes mange grupper, som rummer personer med samme faglige interesser på LinkedIn. Ved at målrette dine annoncer mod relevante grupper kan du opnå stor synlighed og øget engagement.
Trin 6: Vælg betalingsmetode
Når din opdatering eller annonce er ved at være klar, skal du vælge, om du vil betale per klik (CPC) eller per 1.000 visninger (CPM). LinkedIn annoncepriser fungerer på en måde, der minder om en auktion – hvis mange byder på samme målgruppe, vil prisen stige, og omvendt vil prisen falde, hvis der er få bydere.
I øjeblikket er prisen for 1.000 visninger for de fleste målgrupper omkring 73 kr., mens klikprisen er cirka 17 kr.
Generelt set betyder det, at hvis dit mål med annoncering på LinkedIn er at opnå konverteringer for en aktuel kampagne, vil CPC være det mest oplagte valg. Hvis dit mål derimod primært er at opnå øget synlighed, vil CPM i de fleste tilfælde være det bedste valg.
Trin 7: Afprøv forskellige annoncetyper
LinkedIn tillader op til 15 forskellige annoncevariationer. Det er en fordel at eksperimentere med forskellige annonceformer og tilpasse strategien i takt med resultaterne. Ved at observere, hvad der fungerer bedst for din virksomhed, kan du opnå succesfuld markedsføring på LinkedIn
Afslutningsvist vil vi understrege, at LinkedIn-marketing kan være en rigtig god investering for B2B-virksomheder, der ønsker at øge deres synlighed og skabe flere leads. Det er dog vigtigt at have en klar strategi, en fyldestgørende virksomhedsprofil og relevant og engagerende indhold, hvis man ønsker at opnå succes på platformen.