Kvaliteten af dit logo er alt afgørende for din success.

Hvorfor skal du have et logo?

Der er mange grunde til at bruge energi på det rigtige logo. For det første fortæller logoet en historie om din virksomhed. Det bliver et genkendeligt grafisk element, der gør din virksomhed unik, og intuitivt sætter tanker i gang hos modtageren. Men det handler også om tillid. At dine kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere kan have tillid til dit produkt. Det gode logodesign fortæller, at du og din virksomhed er til at stole på. At dine produkter er i orden. At du leverer varen.

Se udvalgte referencer her

Skal vi lave designe dit nye logo ?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Hvad er et godt logo?

Om du er en nystartet virksomhed uden en visuel identitet eller en etableret forretning med eksisterende logo, som trænger til en opfriskning. Så er det de samme overvejelser der går igen, når det kommer til at skulle designe et nyt logo. Det kan for nogen være en uoverskuelig proces, da der måske er mange veje man kan gå med forskellige logo udkast og kun ét logo man i sidste ende kan benytte. Hold tungen lige i munden, for med disse 5 tips og tricks til et godt logo, er du forhåbentligt bedre klædt på til processen

1. Unikt logo

At være original er muligvis det vigtigste, når det kommer til at skulle designe et nyt logo. Med et unikt logo skiller man sig ud fra mængden og gør sig ikke identisk med sine konkurrenter. Man kan hurtigt nemt komme galt afsted, hvis ens potentielle kunder på baggrund af ens logo, tror man er en anden virksomhed, eller værre, hvis ens kunder går til konkurrenten.

Logo design proces:

  1. Start med at tegne mange forskellige potentielle designs.
  2. Undersøg på internettet om der er andre logoer, som minder om de logo designs, som du har skitseret. Bemærk: Du kan blive sagsøgt, hvis en anden virksomhed mener, at du kopierer deres logo design.
  3. Når du har besluttet dig for, at der er 3-6 af dine logo sketches, som du gerne vil gå videre med, så foretag en spørgerunde blandt venner, kollegaer eller andre som kan komme med input til dine logo udkast. Meningen er, at du skal analyserer dig frem til, om der er nogen af dine skitserede logoer, som er mere populære end andre. Samtidig får du respons omkring logoet, som du kan tage med. Nogen påpeger måske følelser der vækkes i dem, eller  identificerer et bestemt logo du har skitseret med noget bestemt. En vigtig bemærkning i denne forbindelse er, at du ikke må blive farvet af de synspunkter der dukker op. Alle har sin egen synsvinkel og den ene er ikke nødvendigvis bedre end den anden.

2. Genkendeligt logo

Som nævnt i indledningen til dette indlæg er nogen af de genkendelige logoer såsom McDonalds’ logo gode logoer, da de er genkendelige. Og netop genkendeligheden er essentiel for et unikt logo. Når et logo bliver husket betyder det også, at sandsynligheden for, at kunden vender tilbage bliver større.

Derfor er det en god idé at bygge dit næste logo op omkring noget som din virksomhed er kendt for eller har med et gøre. Et godt eksempel er lightervirksomheden Zippo, som er kendt for sine særlige lightere. I deres logo fremgår en flamme som prikken over i’et. Herhjemme i Danmark har møbelvirksomheden JYSK, som startede med at sælge sengetøj, herunder dyner og puder benyttet en gås. Gåsen var med som en del af JYSK’s logo allerede fra starten og hænger ved den dag i dag, da det er hvad man husker virksomheden for. Samtidig er både gåsen og flammen noget som særligt kendetegner de to virksomheder og derfor er ideelt til benyttelse i logo.

3. Logoet reflekterer din virksomheds navn

Du har sandsynligvis allerede været igennem processen med at vælge navn til virksomhed og kender derfor kun alt for godt den frustrerende proces, men hvis du har klaret den proces garanterer vi dig for, at du nok skal klare logo processen også! Nu til dags er de fleste oplagte navne desværre taget, man kan ikke længere kalde sig Apple med æblet, derfor er der naturligvis udfordringer i at skabe et logo der reflekterer din virksomheds navn i forbindelse med nyere virksomheder, som måske har moderne navne, der ikke betyder noget.

Der er mange muligheder for at være kreativ med design af dit logo. Det vigtigste er, at dit logo vokser med din virksomhed. Hvis din virksomhed når længere end dit logo, bør det opdateres, så det stemmer overens med dit brand og din overordnede identitet.

4. Din målgruppe kan spejle sig i dit logo

Du har sandsynligvis allerede været igennem processen med at vælge navn til virksomhed og kender derfor kun alt for godt den frustrerende proces, men hvis du har klaret den proces garanterer vi dig for, at du nok skal klare logo processen også! Nu til dags er de fleste oplagte navne desværre taget, man kan ikke længere kalde sig Apple med æblet, derfor er der naturligvis udfordringer i at skabe et logo der reflekterer din virksomheds navn i forbindelse med nyere virksomheder, som måske har moderne navne, der ikke betyder noget.

Der er mange muligheder for at være kreativ med design af dit logo. Det vigtigste er, at dit logo vokser med din virksomhed. Hvis din virksomhed når længere end dit logo, bør det opdateres, så det stemmer overens med dit brand og din overordnede identitet.

5. Logoet passer til din virksomheds identitet

Et forsikringsselskab kan på ingen måde have det samme logo som et diskotek. Årsagen til det, er at et forsikringsselskab skal have et formelt og professionelt logo, hvorimod et diskotek har at gøre med fest og farver og derfor også kan udtrykke det i sit logo. Det bunder i, at seriøsitet og humor er noget alle virksomheder har i forskellige grader, hvor nogen benytter det ene mere end det andet. Derfor bør dit logo reflektere din virksomheds kerneværdier. Det er utroligt vigtigt, at dit logo sender de rigtige signaler og giver det rigtige førstehåndsindtryk.