Keyword Planner, også kendt som Søgeordsplanlægning, er en unik verden i sig selv, der er tæt knyttet til Google AdWords. Dette værktøj giver dig mulighed for at analysere søgeord på flere niveauer og direkte tilføje dem til din konto. Du kan også bruge Keyword Planner til at forudsige dine fremtidige annonceresultater for både Search og Display, eller til at optimere din SEO-strategi. Kort sagt er Keyword Planner et uundværligt værktøj, når du arbejder med markedsføring på søgemaskiner. Ved at bruge denne platform kan du få dybdegående indsigt i, hvordan du kan maksimere effekten af dine annoncer og din søgemaskineoptimering.
Google Keyword Planner har været en fast bestanddel af markedsføringsfolks værktøjskasse i mange år. Det har hjulpet med at skabe utallige tekster på nettet verden over og givet indsigt i tendenser for søgeord og månedlige søgevolumener.
Desværre er Google Keyword Planner ikke længere 100% gratis, da der nu kræves en vis aktivitet på din AdWords-konto, før du kan bruge værktøjet fuldt ud. Dette betyder, at du kun vil modtage intervalbaserede estimater af søgevolumen, medmindre du har en tilstrækkelig mængde annoncekroner i din AdWords-konto.
Vores artikel vil guide dig gennem alt dette og mere til. Velkommen til den ultimative guide til Google Keyword Planner.
Google Keyword Planner startside
Nedenfor kan du se, at der er fem kerneelementer, der hver leverer forskellige data alt efter, hvad du har brug for at vide. Generelt kan dette værktøj dog hjælpe dig med to overordnede formål:
- Få inspiration til nye søgeord og udvid dit søgeordsunivers
- Få detaljerede prognoser for ydeevnen af allerede definerede søgeord og optimer din markedsføringsstrategi
Find nye søgeord nemt ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori
Dette område dækker alle aspekter. Her kan du både få data for eksisterende søgeord, finde nye relevante søgeord og modtage prognoser, som kan bruges til yderligere optimering. Nedenfor kan du se, hvilke oplysninger der er nødvendige for at hente data fra dette værktøj. Ud over din liste med søgeord, skal du definere website, angive geografi, sprog og evt. vælge en passende kategori. Alt dette er med til at give dig mest retvisende data muligt.
Når du klikker på “få ideer”, vil du blive præsenteret for tre områder med brugbar data baseret på de søgeord, du har angivet. Det første område er et blåt søjlediagram, der viser den månedlige søgevolumen. Det er dog vigtigt at bemærke, at søgevolumen i diagrammet også inkluderer alle termer, som Google finder relevante og som er listet i det tredje og sidste område.
Det andet område giver dig specifikke data for de søgeord, du har angivet, herunder månedlig søgevolumen, estimeret konkurrence, foreslået bud og andelen af annoncer, der vises for de pågældende søgeord.
Det tredje og sidste område viser en liste over søgeord, som Google anser som relevante – enten direkte relateret eller beslægtet. Disse søgeord kan give inspiration og muligheder for at udvide dit nuværende sæt af søgeord og forbedre din markedsføring strategi.
Nu hvor du har identificeret dine vigtigste søgeord og fundet en række relaterede termer, kan du nu dykke ned i prognoserne for disse og kortlægge, hvad du kan forvente af en eventuel annoncekampagne. Dette gøres ved at “tilføje søgeord til planen”. Når dette er gjort, kan du få følgende overblik ved at gå til selve planen:
Fra dette punkt kan du dykke endnu dybere ned i dataene og få prognoser for en række forskellige faktorer, såsom enheder, geografisk fordeling, tendenser i søgevolumen eller individuelle søgeordsdata. Lad os uddybe dette yderligere ved at se nærmere på de foruddefinerede søgeord:
Data for enkelte søgeord
Nedenfor vises data for enkelte søgeord, samt prognoser for deres performance. Disse prognoser tager hensyn til dit definerede budget og konkurrencen i det relevante marked. Performance data inkluderer CPC, Klik, Eksponeringer, Pris, CTR, Gns. CPC og Gns. annonceposition.
Data for enheder
Data for enheder kan være uvurderlige. Da mobile enheder bærer størstedelen af internettrafikken, fokuseres der i stigende grad på dem. Dette er især vigtigt, når Google lægger vægt på mobilresponsivitet.
Nedenfor vises den estimerede andel af trafik fra mobile enheder i forhold til den samlede trafik. På det andet billede kan vi se en prognose for, hvordan data forventes at fordele sig på henholdsvis computer, tablet og mobil.
Geografisk data
Ligegesom data for enheder kan geografisk data også være værdifuldt. Ved at identificere, hvor interessen for dit produkt er størst i landet, kan du målrette din markedsføring mere direkte og aggressivt mod disse områder. Billederne nedenfor viser både en procentvis opdeling af, hvor interessen er størst i landet, samt et dataestimat af, hvor stort engagementet faktisk vil være. Dette engagement er opdelt i Klik, Eksponeringer, Pris, CTR, Gns. CPC og Gns. annonceposition.
Tendenser i søgevolumen
Det sidste område hedder “Tendenser i søgevolumen”, og det gentager faktisk bare den data, vi allerede har set, men i en anden visuel form. Med andre ord vises det blå søjlediagram igen, men denne gang kun for de søgeord, du har inkluderet i din prognoseplan. Derudover viser det forholdet mellem det samlede trafikestimat og det samlede mobile engagement. Det nederste diagram i “Søgevolumen tendenser” viser også data for, hvor stor en andel af det samlede engagement, der kommer fra computer, tablet og mobil.
Som nævnt i artiklen er der flere fordele, men også nogle få ulemper. Her er en oversigt over dem:
Fordele og ulemper med Google Keyword Planner
Fordele
- Velegnet til analyse af allerede kendte søgeord
- Hjælper med at finde nye, relevante søgeord
- Kan tage direkte udgangspunkt i din allerede opsatte AdWords-konto eller dit website
- Giver adgang til historisk data
- Velegnet til at udarbejde prognoser for kommende kampagner (både for performance og konverteringsdata)
- Du kan overføre data direkte til din AdWords-konto
- Værktøjet kan og bør anvendes i SEO-sammenhæng
Ulemper
Prognoser afhænger af en række faktorer, herunder din nuværende kampagneeffektivitet. Dette kan være en fordel, men det begrænser også det objektive billede af, hvordan markedet egentlig ser ud for de valgte søgeord.
Vær opmærksom på, at du ikke længere kan udnytte værktøjet fuldt ud uden at bruge annoncekroner på din AdWords-konto, og det er derfor ikke længere helt gratis. Hvis du ikke har meget eller ingen annoncekroner, vil du kun kunne se søgevolumen i intervaler, når du undersøger søgeord.
En anden ulempe ved Keyword Planner er, at værktøjet kan ændre de søgeord, du har angivet til noget andet. Dette kan være vildledende og gøre det svært at finde den faktiske søgevolumen for det ønskede søgeord. For eksempel, hvis du angiver “seo tekster” som søgeord, kan Keyword Planner ændre det til “seo teksten”, hvilket ville give en forkert søgevolumen. Dette kan være en udfordring, især hvis du ikke er bekendt med de faktiske søgevolumener for de ord, du vil undersøge.
Google Keyword Planner er et fremragende værktøj, men det er vigtigt at understrege, at det bør ses som et supplement til andre værktøjer i forbindelse med en søgeordsanalyse. Det er en god idé at bekræfte og udvide de data, du modtager, ved at benytte flere kilder. Dette gælder både for AdWords og SEO.